Du har et valg
Generelt | |
Titel | Du har et valg |
Ophav og bidragydere | forfatter: Helene Egelund forfatter: Hans Bulow |
Registreret af | Batavia Media ApS |
Udgivelsesdato | 1. november 2012 |
Online materiale |
3 fiktionsfilm:
Tyveri: http://vimeo.com/51599350 Hæleri: http://vimeo.com/51597373 Hærværk: http://vimeo.com/51597372 Dokumentarfilm: Anholdelse og dom: http://vimeo.com/51628690 Fængsling: http://vimeo.com/51628689 Stians histore 1: Om at overskride grænser: http://vimeo.com/51634918 Stians historie 2: Vejen ud af kriminalitet: http://vimeo.com/51629770 |
Beskrivelse | Denne DVD indeholder en række film og et hæfte, der tilsammen kan bruges i en tidlig forebyggende indsats for at undgå, at børn og unge havner i kriminalitet. Filmene er rettet mod børn i 11-12 års alderen. DVDen indeholder i alt seks forskellige film: • tre fiktionsfilm sætter emner til debat (hærværk, tyveri og hæleri) • tre dokumentarfilm om konsekvenser af kriminalitet (fængsel, anholdelse og dog samt interview med ex-kriminel). Hæftet er rettet mod både folkeskolelærere og medarbejdere i boligselskabernes boligsociale arbejde. Filmene kan bruges som oplæg til en efterfølgende debat i klassen eller i gruppen. Målet er, at børnene får redskaber, så de ved hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. |
Emne | Kriminalitet, tyveri, hæleri, hærværk, forbrydelser |
Dato for offentliggørelse | 2012-10-19 |
Omfang | 40 minutter |
Undervisningsinformation | |
Læringsområde | Grundskole |
Klassetrin/ niveau | 4.-6. kl. |
Slutbrugere | Elev/kursist/studerende Underviser |
Indholdstype | AV-materiale |
Kommentar til brug af undervisningstid | Filmene kan med fordel tages op i dansk og kristendomskundskab eller i et tværfagligt samarbejde, da de på flere punkter dækker trinmålene for begge fag. Især følgende trinmål efter 6. klasse kan være aktuelle: Dansk • bruge sproget til kommunikation, argumentation, problemløsning og formidling af viden • kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog og kunne karakterisere dem • forklare samspillet mellem genre, sprog, indhold og situation • karakterisere og kunne anvende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion • fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster og andre udtryksformer ud fra både oplevelse og analyse • finde og forholde sig til udtryk for værdier i andres udsagn og i tekster og andre udtryksformer • udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i forskelligartede produktioner samt i dramatisk form Kristendomskundskab • udtrykke sig om almene tilværelsesspørgsmål med bevidst brug af faglige begreber og det religiøse sprogs virkemidler • give eksempler på sammenhænge mellem værdier, normer og adfærd • udtrykke sig om, hvad det vil sige at være menneske, samt hvilken betydning tro kan have for livsopfattelsen. I dramaundervisningen I stedet for at se filmene kan det være effektfuldt at lade eleverne spille scenerne som teater. |
Læringsmål |
|
Brugsrettigheder i forbindelse med undervisning | |
Gratis-materiale | Ja |
Viderebearbejdelse tilladt | Nej |
Teknik |